fredag 9 september 2016

BLOGGINLÄGG 1

Min roll som bildlärare

Under de första två veckorna har vi studenter blivit fullmatade med nya (för oss) metoder och tekniker. 

Vecka 35 gjorde vi skissblock och började prova tusch och akvarell. Vi fick information om vilka material vi kommer att använda oss av i skolan och ekonomiska aspekter av materialinköp. Jag blev förvånad över att höra vilka strikta restriktioner många bildlärare har när det gäller inköp av materialet i skolan.

Vecka 36 så fortsatte vi en dag med akvarellen på måndagen, men på tisdagen började vi med öva en teknik som kallas frottering. Frottering är när man lägger ett papper över ett material och gnuggar papperet med en krita så strukturen av materialet under kommer fram. Detta var roligare än vad jag trott och mycket inspirerande, jag såg oändliga möjligheter i hur man kan använda denna teknik i klassrummet.

frotterings exempel.

När jag tänker på mig själv som bildlärare i framtiden så har jag ingen klar bild framför mig. Jag anser att det är svårt att se så konkret i början av en kurs och utan mycket erfarenhet. Det kan låta tråkigt men jag är mer säker på vad jag inte tycker än vad jag faktiskt tycker. Jag vill inte vara en lärare som ser på elever som om de är uppdelade i talangfulla och mindre talangfulla inom bildämnet. Jag vill inte se ämnet bild som något som en medfödd förmåga så som Arnheim (Löfstedt 2004 s. 20) menar. Men sedan anser jag också det svårt att säga att en inlärnings teori skulle vara bättre än någon annan då jag uppfattar det som att alla olika synvinklar är viktiga att vara medveten om, även om man inte är beredd att använda sig av dem. 

Jag tror att jag själv tidigare uppfattat det som en medfödd talang som man har eller inte, men med tiden har jag varit tvungen att ändra mina uppfattningar kring ämnet då jag nu tänker att det är individens intresse, kunskap och synvinkel som avgör om man kan bli framgångsrik inom konst, också om ens arbete är uppskattat av andra.  

Men jag anser att det är jag som bildlärare som ska försöka uppmuntra intresse hos eleverna och att även om de inte känner att det är det roligaste ämnet i skolan att det kan få vara en tid att vara kreativ och göra något annorlunda.  

Mina förhoppningar är att möjligtvis väcka ett intresse hos någon som inte trodde sig ha det från början, också hjälpa de elever som redan har ett intresse att utvecklas att ta sig vidare till nästa nivå, samt skapa trygghet och en känsla av att de kan.

Resultatet av frottèringsuppgiften.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar