fredag 16 september 2016

BLOGG 2

Denna veckan har jag varit sjuk och har fått tagit igen så mycket det går hemma. Vi fick i uppgift att göra en stopmotion-reklamfilm och jag blev direkt inspirerad av att använda mina akvarellpennor. Jag började med att måla en bakgrund till min film, det blev en glänta med lövträd. Min huvudperson blev ett troll och hans vän ugglan, de ska i filmen hjälpas åt att hålla upp ett glas vatten ur en brunn. Eftersom att jag varit hemma så fick jag hjälp av mina klasskamrater med vad jag skulle tänka på och detta lämnade en del kvar för att tolkas av mig.

Jag hoppas att min lilla film är vad som krävdes av mig denna veckan och hoppas att ni som ser den njuter av den.


"inga ugglor i mossen- det är kristallklart"

Jag har haft problem med att ladda upp filmen och vi får se om den fungerar.

Att göra en stopmotion film med eleverna tycker jag är ett mycket bra sätt att få in IKT i bildlektionen. I lgr 11 står det att eleverna i årskurs 4-6 ska ha lärt sig om/provat på fotografering och filmning samt redigering i datorprogram. Jag får också en känsla av att det är viktigt för eleverna att känna att vad de målat eller fotograferat används i ett större sammanhang och känner att det de har gjort är viktigt för gruppen. Jag kommer själv använda mig av att göra kortfilm som grupparbete då jag själv la märket till hur överrumplande mycket arbete det är för en person att göra själv. Det är nog bra för eleverna att arbeta i grupp när det är så många olika element som ska genomföras.

Lgr 11 nämner också att eleverna ska analysera bland annat reklam och hur de förmedlar budskap och då känner jag att testa att göra en reklamfilm är ett bra sätt att börja ta sig in att prata om ämnet, man kan låta eleverna analysera varandras filmer och berätta vad de får dem att känna och efter det momentet så är det ett naturligt steg att sedan tala om reklamer idag och hur de tror att det påverkar oss. 

Jag tycker också att detta är ett bra moment då det kan innehålla många olika delar av bilden så som lera, akvarell, fotografi m.m därför tror jag att det är tilltalande för majoriteten av eleverna.

Jag ser fram emot att göra detta i skolan med eleverna!



skolverket.se
Hämtat 16/9-16:
http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf2632.pdf%3Fk%3D2632

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar