onsdag 5 oktober 2016

BLOGG 3

Det vidgade språkbegreppet.


          Jag upplever att det är viktigt att vi utbildar våra elever med hjälp av det vidgade språkbegreppet då det hjälper eleverna att skapa mening med vad de lär sig. Skulle elever bara läsa och prata om ämnet vill jag tro att de inte får lika stor förståelse som om de får gestalta ämnet med hjälp av icke verbalt språk så som Liberg (2014 s 8) pratar. Det är lätt att inlärning blir en s.k. dressyrhandling om inte eleverna får fler metoder att uttrycka sig och att kunskapen i sin tur blir flyktig och  bortglömd.
          


Verkstadsveckan


           Jag valde bildverkstaden på verkstadsveckan och var nöjd med mitt val. Jag har ingen erfarenhet inom redigerings program så för mig var allt nytt. Instruktörerna var tydliga och trevliga och jag upplevde att vi fick ett mycket bra bemötande. Men jag kände aldrig att jag fick någon tydlig inlärningsprocess då två dagar gick bort p.g.a brist på information och tekniker. Vi blev matade med information och frustrationen var total vid veckans slut då man kände att man inte hade något tydligt mål eller tid att förstå vad man lärt sig. 
           Information om att vi skulle haft med oss USB-minne och fotografier att redigera borde varit ute innan måndagen. Nu gick hela måndagen bort p.g.a det och många av oss fick använda bilder tagna från mobilen. Det var också tråkigt att vi inte visste hur vi skulle redovisa vad vi gjort och fredagen var ur min synvinkel helt bortkastad då vi kom nästintill helt oförberedda. 
           Detta är vad jag skulle kalla riktigt dålig planering och under all kritik för ett högskoleprogram. Enligt mig tycker jag inte att verkstadsveckan är nödvändig för L6 då det mest förvirrar. Dock mycket glad över mitt val och de som jobbade i bildverkstaden. Jag har efteråt köpt ps till min dator hemma för att utveckla vidare vad jag lärt mig under veckan och möjlighet till att använda det så som jag önskat under veckan,




Pablo Picasso, 1905, Acrobat's Family with a Monkey 

Jag valde denna Picasso då jag själv är i loppet att bilda familj och tänkte på min sambo och min katt när jag såg den. Jag är mycket fascinerad av människokroppen i olika vinklar och tyckte att personerna i målningen var framställda väldigt snyggt och genomtänkt med deras händer och fötters placering samt vridningen i bebisens kropp för att nå sin mamma.  



Det här är resultatet av min redigering i photoshop och jag känner mig nöjd, jag tog bort ramen och ändrade om i målningens färger.












HDK. (2014). Estetiska lärprocesser och vidgat språkbegrepp. Bilaga Liberg, Caroline. Att läsa och skriva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar